Isnin, 1 Ogos 2016

Petua Menghalau Lipas Dalam Kereta (4Langkah Dengan Gambar)

Petua Menghalau Lipas Dalam Kereta

Lipas.
Adalah serangga yang paling annoying dalam hidup aku. Kenapa aku benci lipas? Sebab ia merayap dengan laju dan mengerikan. Geli weh. Kalau jumpa kat bilik mesti ambik penyapu sapu keluar. Kalau kat bilik air aku jirus dia sampai lemas masuk dalam longkang. Begitu anti aku dengan lipas ni. Boleh kata aku ni macam 'Oggy' dalam cerita 'Oggy and the Cockroaches' tu haha.

Ok sekarang aku nak share petua menghalau lipas dalam kereta.

1. Guna kapur semut atau lipas

kapur lipas
Beli kapur semut atau lipas biasa kat kedai hardware ada jual. Tabur sikit dalam kereta. Sekali terkena kapur tu akan menyebabkan lipas ni kehilangan fungsi saraf dalam 4 jam, tak boleh bergerak dan akhirnya mati setelah 10 jam. Mati terseksa secara perlahan. Macam pembunuh kejam kan? Hahaha.

2. Guna spray lipas

spray lipas
Banyak ada jual kat supermarket. Cari yang mesra alam. Karang terlebih sembur, lipas tak mati yang naik kereta pulak mati. Innalillah...

3. Guna perangkap lipas

perangkap lipas
Kalau terer buat sendiri. Kalau tak beli je. Senang. Kalau aku tak sanggup nak pegang perangkap ni. Tengok lipas je dah geli. Penggeli ya amat dengan lipas.

4. Guna daun pandan

halau lipas daun pandan
Haaa...yang ni cara paling baik dan mesra alam. Kurang kejam berbanding 3 cara tu. Ikat daun tu lepas tu letak dalam kereta. Lipas paling anti dengan bau pandan ni. Maka bertempiaran la diorang lari lintang pukang. Disamping tu dapat jugak hilangkan bau yang kurang enak dalam kereta.

5. Guna Serai Wangi

Serai wangi ni bukan saja boleh halau lipas, tapi apa juga serangga lain. Kalau lumur kat kulit nyamuk pun tak berani dekat. Serangga memang tak suka bau serai wangi ni, so memang berkesan untuk halau lipas. Spray je kat keseluruhan kereta.
Jadi, kepada mereka yang anti lipas seperti aku boleh la aplikasikan petua menghalau lipas yang aku bagi ni. - [sumber mamalink.com.my]

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Petua Menghalau Lipas Dalam Kereta (4Langkah Dengan Gambar)