Ahad, 7 Ogos 2016

Pernah Tengok Ketumbuhan di Tangan atau Kaki Seperti Ini? - Anda Perlu Hati-Hati, Baca Ini

ganglion-cysts-atau-kista-beg-sendi_20160120_160656

Adakah anda tiba-tiba mendapati lebam di pergelangan tangan? Boleh jadi ketulan ini adalah ganglion cysts atau kista beg sendi.
Gumpalan ganglion adalah jenis massa yang menonjol dan timbul di tangan serta boleh tumbuh di bahagian atas, samping, atau bawah pergelangan tangan. Gumpalan ganglion juga boleh timbul di hujung sendi jari-jari sehingga di bahagian bawah jari-jari dalam pelbagai saiz.
Kadang, ganglion boleh tumbuh lebih besar bila pergelangan tangan terus-menerus bekerja.Sebaliknya, semakin sedikit aktiviti pergelangan tangan, lebam ganglion pun boleh semakin mengecil.
Ganglion boleh keluar dari sendi dan berbentuk mirip belon. Bahagian dalam dari belon menggumpal tersebut terasa tebal, licin, cair, dan sama cecair yang melubrikasi sendi.
Ganglion biasanya berlaku pada orang yang berumur 15 - 40 tahun dan kebanyakan dialami wanita atau gimnas. Ganglion yang tumbuh di hujung sendi jari disebut kista mucous yang timbul kerana artritis pada sendi jari-jari. Tapi, kista mucous ini biasanya timbul pada orang yang berumur 40 - 70 tahun.
gejala
Kebiasaannya, ganglion tidak menimbulkan gejala apa pun. Namun apabila gumpalan cairannya menekan saraf-saraf, boleh timbul rasa sakit, geli, dan lemah otot.
Walaupun demikian, gejala sista ganglion pada umumnya adalah:
1. Ketumbuhan yang membesar di dekat pergelangan tangan atau sendi jari
2. Bulat, lembut, dan halus
3. Mengandungi cecair
4. Saiz bergantung pada tahap aktiviti sendi, menjadi lebih besar apabila sering menggerakkan sendi yang terkena dan tumbuh lebih kecil apabila sendi banyak direhatkan
5. Biasanya tidak sakit, walaupun dalam beberapa kes sista boleh menyebabkan tekanan pada saraf berhampiran sendi, yang boleh menyebabkan rasa sakit, kelemahan, atau mati rasa.
Cara menentukan berbahaya tidaknya ganglion boleh melalui pemeriksaan foto X-ray pergelangan tangan yang boleh memperlihatkan struktur tulang, kemungkinan adanya artritis, maupun tumor tulang. Pemeriksaan ini biasanya ditunjangi MRI atau ultrasound supaya tisu lembut seperti ganglion boleh kelihatan lebih jelas.
rawatan
Kewujudan ketulan akibat kista ganglion boleh hilang dengan sendirinya tanpa memerlukan rawatan.
Akan tetapi jika kewujudan sista ganglion ternyata mengganggu atau menyakitkan, makan ia juga memerlukan penjagaan dan rawatan.
Beberapa pilihan rawatan sista ganglion yang boleh disyorkan, antara lain:
1. imobilisasi
Kerana aktiviti sendi boleh membuat sista ganglion tumbuh lebih besar, doktor boleh mencadangkan memakai balutan atau pembebat pada pergelangan tangan untuk imobilisasi kawasan tersebut.
Hal tersebut dapat membantu daerah yang terkena untuk berehat, sehingga dapat membantu mengecilkan kista. Ketika kista menyusut, maka dapat mengurangkan tekanan pada saraf, sehingga dapat menghilangkan rasa sakit.
2. Aspirasi
Dalam aspirasi, doktor akan mengalirkan cecair dari kista. Untuk melakukannya, doktor akan melakukan prosedur anestesia tempatan. Kemudian, doktor menusuk kista dengan jarum dan mengambil cecair dari dalam kista dengan jarum suntik.
Doktor mungkin mencadangkan suntikan steroid ke kista yang kosong selepas aspirasi. Setelah aspirasi, sebanyak 60 peratus daripada sista ganglion masih boleh berulang. Jika kista berulang, aspirasi boleh diulang.
Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes doktor boleh mencadangkan pembedahan untuk mengangkat kista tersebut.
3. Operasi
Jika mempunyai rasa sakit yang ketara atau kesukaran dengan gerakan sendi, atau jika rawatan lain tidak bekerja, doktor boleh mencadangkan pembedahan untuk mengangkat kista ganglion.
Dalam kebanyakan kes, doktor melakukan pembedahan pada pesakit tanpa memerlukan rawat inap. Sehingga selepas pembedahan pesakit boleh terus pulang. - sumber suaraiana.com

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+
Tags :

Related : Pernah Tengok Ketumbuhan di Tangan atau Kaki Seperti Ini? - Anda Perlu Hati-Hati, Baca Ini