Khamis, 4 Ogos 2016

INGIN CEPAT HAMIL? Cuba Terapi Limau Nipis Peras Ini...


Tahun baru 1 Januari 2002 adalah hari yang tidak mungkin dapat saya lupakan seumur hidup saya. Pada hari itu saya dan suami, serta ibu mertua saya Alm Ibunda Rina Nelwan Subali mengunjungi rumah pasangan selebriti tanah air Ray Sahetapy dan Dewi Yull.

Lokasi rumah tersebut di kompleks perumahan mewah Bintaro. Pada waktu itu, kedua-dua pasangan selebriti papan atas ini belum tersiar kabar perceraian. Kami sebagai kerabatnya juga tidak melihat tanda-tanda keretakan rumah tangga mereka.

Kedatangan kami adalah untuk mengucapkan ulang tahun kepada Bang Ray yang kebetulan jatuh tepat pada tarikh 1 Januari.

Pagi yang cerah, kami sudah tiba di rumah Ray Sahetapy dan Dewi Yull.Kedatangan kami disambut hangat oleh Dewi Yull yang ketika itu baru sahaja melahirkan seorang bayi tampan bernama Mohammad Raya. Dia menyambut kami sambil menimang si kecil Raya. Wajahnya cantik dan segar. Sambil bercakap-cakap kami adalah dialu-alukan untuk merasai hidangan ala Cirebon yang tersaji di ruang makan tersebut.

Pada masa itu saya mendedahkan iri hati saya pada Mbak Dewi Yull yang boleh menimang anak lagi tahun ini. Sedangkan saya yang sudah berkahwin dua tahun belum juga diberi kepercayaan oleh Tuhan untuk menimang bayi. Sebenarnya, sebulan selepas berkahwin saya langsung hamil. Kehamilan tersebut kami sambut dengan gembira.

Namun sayang, usia janin dalam kandungan saya pada waktu itu hanya berusia lima minggu atau sebulan lebih satu minggu sahaja. Saya mengalami keguguran dan terus dilakukan operasi kuret oleh pakar sakit puan di rumah sakit. Sedih sekali saya ketika itu. Perasaan sedih bercampur aduk menjadi satu. Pada masa itu saya sempat menyalahkan diri saya yang terlalu mementingkan pekerjaan pejabat berbanding menjaga kesihatan diri saya. Sebenarnya dalam kehamilan pertama ini, saya tidak pernah mengalami sakit pada bahagian kandungan. Saya juga tidak habis fikir mengapa saya boleh sampai keguguran padahal saya tidak punya riwayat penyakit apa pun selain batuk-selesema.

Apabila saya melakukan kawalan untuk yang kedua kalinya, doktor kandungan yang memeriksa kandungan saya menyatakan bahawa janin yang ada di kandungan saya tidak berkembang dan tidak menunjukkan tanda-tanda kehidupan lagi.

Kira-kira setahun selepas keguguran itu, saya kemudian hamil lagi. Namun sama seperti kehamilan pertama saya sebelum ini, janin saya hanya mampu bertahan lima minggu dalam rahim saya. Lagi-lagi saya terpukul kerana harus kehilangan calon anak yang sudah sekian lama saya dan suami nantikan. Namun saya sebagai manusia biasa hanya mampu pasrah kepada kehendak-Nya.

Kak Dewi tahu persis dengan keadaan saya dan suami yang sedang berduka.

Pada masa itulah Mbak Dewi menghibur saya sambil mengatakan, bahawa anak adalah titipan Allah SWT. Jika Allah sudah menganggap kita siap menerima titipan-Nya, maka Allah akan memberi.

"Sebagai manusia, kita memang harus pasrah diri pada kehendak-Nya. Namun manusia juga dibenarkan untuk tetap berusaha. Nah, jangan sedih. Kak Dewi punya resipi terapi tradisional keluarga yang mudah-mudahan boleh mempercepatkan keinginan seseorang untuk mempunyai anak, "ungkap Dewi Yull sambil asyik menyusukan bayi.
"Serius, Kak?" Tanya saya setengah percaya.

Ya iyalah ... saya ini terkenal sejak dulu adalah jenis orang yang paling tidak bersemangat dengan rawatan tradisional. Walaupun Ibunda saya berasal dari Jawa dan punya banyak resipi tradisonal, saya kurang percaya (itu cerita dulu, sekarang saya malahan rajin minum jamu gendong dan percaya khasiatnya heheheheh). Jika ibu saya membuatkan jamu beras kencur atau kunyit asam, saya cuma menganggapnya sebagai minuman penghilang haus dahaga saja (kerana kebetulan jamu beras kencur dan kunyit asam enak sekali jika di sejukkan dalam peti ais).

"Kamu ini belum apa-apa, Puri. Cuba lihat setiausaha Mbak itu sudah lebih daripada lima kali keguguran. Namun berkat terapi limau nipis, akhirnya dia boleh hamil dan sekarang sudah melahirkan dengan selamat, "kata Dewi Yull.Kebetulan setiausaha Dewi Yull itu masih keluarga dekat juga.

Dewi Yull mengatakan dia telah menganjurkan setiausahanya itu untuk menjalani 'terapi limau nipis'. Setelah terapi selesai, bulan berikutnya setiausahanya itu hamil dengan lancar dan sihat.
Namun Dewi sekali lagi mengingatkan kepada saya bahawa manusia boleh berusaha tetapi Tuhan juga yang menentukan.

Kerana keinginan yang besar untuk mempunyai anak, akhirnya esok harinya, di rumah, saya mula menjalani terapi limau nipis.

Cara meminumnya adalah limau nipis itu diparas tanpa diberi tambahan campuran apa pun. Air perasannya harus diminum sampai habis (seperti minum jamu, diminumnya tidak boleh ada sisa). Uniknya, terapi limau nipis ini harus diambil selama dua minggu berturut turut-turut tanpa boleh putus. Jumlah limau yang di minum setiap hari adalah gandaan 4. Bayangkan berapa buah limau nipis yang harus digunakan dalam terapi ini? Tak tanggung-tanggung, lebih dari 160 buah!

Jika di tengah jalan misalnya persediaan oren habis di kulkas habis padahal jadual terapi (2 minggu) belum selesai maka saya harus mengulangnya dari hari pertama.

Terapi yang paling sukar bagi saya adalah pada saat hari ke tujuh kerana perlu minum 28 buah air limau nipis. Kerana saya memilih buah limau nipis yang saiznya besar-besar maka dari 28 limau nipis tersebut menghasilkan satu gelas penuh sari jeruk. Wah, hampir muntah rasanya (saya tidak mau muntah kerana kalau muntah maka sukatan jeruknya berkurang dan harus mengulang lagi dari hari pertama. Cape deh!). Namun kerana keinginan yang begitu kuat untuk mempunyai anak maka saya meminumnya hingga habis hanya dalam beberapa teguk.

Resipi 'terapi limau nipis' ini menurut Dewi Yull sejak hari pertama hingga hari ke 14, setiap kali hendak diminum harus disertai dengan doa menurut agama dan kepercayaan masing-masing.

Inilah jumlah limau nipis yang harus diambil selama 14 hari tanpa boleh terputus.Pilih limau nipis yang sedang-sedang saja jika tidak kuat. Sebab jika terlalu besar akan menghasilkan air perasan yang sangat banyak. Sebelum terapi dijalankan, sehari sebelumnya coba saja terlebih dulu 2 buah limau nipis. Maksudnya agar perut tidak terkejut. Setelah itu, esoknya baru mulai melakukan terapi minum air perasan jeruk nipis.

• Hari ke-1 ....................................... .. 4 limau nipis
• Hari ke-2 ....................................... ..8 limau nipis
• Hari ke-3 ....................................... .12 limau nipis
• Hari ke-4 ....................................... .16 limau nipis
• Hari ke-5 ....................................... .20 limau nipis
• Hari ke-6 ....................................... .24 limau nipis
• Hari ke-7 .................................... ..... 28 limau nipis
• Hari ke- 8 ....................................... ..28 limau nipis
• Hari ke-9 ....................................... ..24 limau nipis
• Hari ke-10 ....................................... 20 limau nipis
• Hari ke-11 ....................................... 16 limau nipis
• Hari ke-12 ....................................... 12 limau nipis
• Hari ke-13 ........................................ 8 limau nipis
• Hari ke-14 ....................................... .4 limau nipis

Menurut Dewi, sebaiknya yang ikut melakukan terapi ini adalah suami isteri.Namun jika suami tidak boleh tidak masalah.

Suami saya sendiri masa itu tidak menjalankan terapi ini kerana sedang sibuk dinas ke luar kota.

Sebulan kemudian, setelah menjalankan terapi tersebut, saya dinyatakan positif hamil oleh doktor kandungan saya. Saya sangat bersyukur kepada Tuhan atas anugerah-Nya tersebut. Saya mengkhabarkan kepada suami dan orang-orang terdekat saya. Mengetahui kabar kehamilan saya ini, Kak Dewi juga turut gembira. Dan ketika anak pertama saya lahir (anak lelaki), Mbak Dewi menjenguk saya RS Carolus, Jakarta Pusat.

Yang lebih membahagiakan lagi, apabila anak lelaki saya itu belum boleh jalan kerana baru usia tujuh bulan, ternyata saya hamil lagi. Suatu kurnia yang luar biasa bagi saya dan suami. Kehamilan kedua ini saya mempunyai anak perempuan yang cantik. Kini saya telah mempunyai sepasang anak-anak yang sihat. Si sulung sudah berusia 10 tahun, sebentar lagi akan memasuki masa remajanya. Wah senang sekali saya.

Kebahagiaan saya ini juga saya bahagikan kepada dua rakan pejabat saya waktu itu (lelaki) yang isterinya sukar mempunyai anak. Saya memberikan resep terapi limau nipis ala Dewi Yull. Namun seperti kata Dewi Yull kepada saya bahawa terapi ini hanyalah salah satu usaha untuk memperoleh keturunan. Manusia boleh berusaha namun Tuhan juga yang menentukan. Seorang rakan saya; setelah isterinya melakukan terapi limau nipis, akhirnya berjaya hamil.

Sedangkan seorang teman yang lain masih harus bersabar.
Entah bagaimana kabar teman saya ini selanjutnya sama ada sudah punya anak atau belum. Masalahnya selepas saya melahirkan anak kedua, suami saya meminta agar saya berhenti bekerja dari pejabat tersebut. Alasannya agar saya lebih fokus pada anak-anak sahaja. Sayang juga sebenarnya sebab saya sudah merintis karier sudah lama. Pada masa itu saya sudah menduduki jabatan sebagai Pengurus PSDM (Pembangunan Sumber Manusia).

Kini walaupun Kak Dewi Yull dan Bang Ray Sahetapy telah berpisah, namun hubungan kedua-dua keluarga tetap terjalin harmoni. Setiap ada acara keluarga dan kami saling bertemu, pastilah Mbak Dewi menanyakan kabar kedua-dua anak-anak saya. Saya pun tak pernah lupa mengucapkan terimakasih kepada Kak Dewi berkat resipi terapi limau nipisnya tersebut.

Namun lagi-lagi Kak Dewi selalu mengingatkan kepada saya agar berterima kasih saja pada Tuhan Yang Maha Pencipta. Kerana hanya dengan izin-Nya saja maka semuanya ini boleh terjadi.
Nah, bagaimana khasiat limau nipis jika ditinjau dari segi ilmu kesihatan moden?
Di dalam sari jeruk nipis terdapat kandungan vitamin C yang sangat tinggi.Vitamin C ini bergungsi sebagai antioksidan yang dapat menjinakkan radikal bebas dalam tubuh. Selain itu limau nipis mempunyai kandungan sejumlah mineral dan fosfor yang mengatur metabolisme dalam tubuh.
Kerana kandungan vitamin C yang tinggi inilah maka 'terapi limau nipis ini' pada dasarnya juga boleh mneyembuhkan segala macam penyakit.

Menurut Dewi Yull, terapi limau nipis ini bukan melulu hanya diperuntukkan untuk pasangan yang meninginkan keturunan. Namun sesungguhnya terapi limau nipis ini boleh digunakkan untuk menyembuhkan segala macam penyakit. Sebab melalui terapi limau nipis ini akan dikeluarkan semua racun yang ada dalam tubuh sehingga tubuh menjadi sihat dan bugar.

Itulah makanya, Dewi Yull menganjurkan agar tetap menjalankan terapi limau nipis ini untuk tujuan kesihatan secara umum. Terapi limau nipis ini dapat dilakukan secara rutin setiap enam bulan sekali atau setahun dua kali. Ini baik dilakukan oleh kaum perempuan mahupun lelaki. [Via 9trendingnews.blogspot.com]

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Google+

Related : INGIN CEPAT HAMIL? Cuba Terapi Limau Nipis Peras Ini...